3- یکی از راه های بالانس کردن جریان هوا در سیستم تهویه صنعتی کاهش قطر کانال است. این کاهش با کدام مورد همراه است؟
الف- SP زیاد می شود
ب- SP کم می شود
ج- VP کم می شود
د- تغییری در SP و VP رخ نمی دهد.
می بینیم که هر چه قطر کانل کوچک تر شود سرعت واقعی کانال افزایش می یابد
Va=Q/Aa A=πD^2/4 Va=4Q/πD^2
وقتی سرعت واقعی در اثر کوچک تر شدن کانال افزایش می یابد براساس فرمول فشار سرعت VPکه رابطه مستقیم با سرعت واقعی دارد پس افزایش می بابد
VP=(Va/4005)^2 فرمول فشار سرعت در شرایط استاندارد
در نتیجه گزبنه ج و د صحیح نمی باشند
فشار استاتیک SPرابطه مستقیم با افت ناشی از مالش دارد, افت ناشی از مالش رابطه برعکس با قطر کانال دارد هر چه قطر کانال کوچک تر باشد افت ناشی از مالشی افزایش می یابد و در نتیجه SP افزایش می یابد
hl=Hf LVP Hf=0.0307 (V^0.553)/(Q^0.612) hl=f (L)/(D) ) VP
L طول کانال hL افت ناشی از مالش D قطر کانال F ضریب مالش
جعفری محمد جواد .تهویه صنعتی. چاپ اول. تهران:فدک ایساتیس ؛1387. ص 170، 171
الف- SP زیاد می شود
ب- SP کم می شود
ج- VP کم می شود
د- تغییری در SP و VP رخ نمی دهد.
می بینیم که هر چه قطر کانل کوچک تر شود سرعت واقعی کانال افزایش می یابد
Va=Q/Aa A=πD^2/4 Va=4Q/πD^2
وقتی سرعت واقعی در اثر کوچک تر شدن کانال افزایش می یابد براساس فرمول فشار سرعت VPکه رابطه مستقیم با سرعت واقعی دارد پس افزایش می بابد
VP=(Va/4005)^2 فرمول فشار سرعت در شرایط استاندارد
در نتیجه گزبنه ج و د صحیح نمی باشند
فشار استاتیک SPرابطه مستقیم با افت ناشی از مالش دارد, افت ناشی از مالش رابطه برعکس با قطر کانال دارد هر چه قطر کانال کوچک تر باشد افت ناشی از مالشی افزایش می یابد و در نتیجه SP افزایش می یابد
hl=Hf LVP Hf=0.0307 (V^0.553)/(Q^0.612) hl=f (L)/(D) ) VP
L طول کانال hL افت ناشی از مالش D قطر کانال F ضریب مالش
جعفری محمد جواد .تهویه صنعتی. چاپ اول. تهران:فدک ایساتیس ؛1387. ص 170، 171
کانال تلگرام جدید انحمن oshchannel@